Marknadsföring
Marknadsföring
För många är marknadsföring liktydigt med reklam, men marknadsföring är mycket vidare än så. Förenklat kan man säga att marknadsföring är allt det du gör för att finna dina kunder och behålla dem medan reklam är ett av verktygen för att visa att du finns till och har något att erbjuda.
Samtidigt har de flesta av oss har lite olika uppfattningar om vad som ska räknas till försäljning. För somliga är det alla aktiviteter i ett företag som innebär en kundkontakt, eftersom de menar att varje handling som utförs mot kunden skapar positiva eller negativa signaler. För andra är det själva ”ordertagandet” som är försäljning medan allt annat mer är att betrakta som marknadsföring.
Marknadsföring
Den som inte ”syns eller hörs” får heller inte några kunder. För att vara så effektiv som möjligt krävs en plan, en marknadsföringsplan, där kunskap och idéer samverkar med strategi och taktik. Skaffa information och bygg upp en kunskap om marknaden och dess olika delar, genom t.ex. marknadsundersökningar.
Analysera informationen, göra en marknadsplan och utifrån den välj strategi.
Bestäm marknads-föringsinsatser, utforma handlingsplaner och kanske reklamkampanjer.
Följ upp marknadsinsatserna, analysera resultaten och öka på företagets kunskap om marknaden.
Vad vill ni uppnå?
Hitta det som skiljer er från konkurrenterna. Vilken bild vill ni att era kunder ska få av er och ert företag? Ofta är målsättningen att hitta nya kunder som attraheras av budskapet och köper era tjänster eller produkter. Men även att stödja försäljningen genom att ge kunder bakgrundsinformation och på det sättet underlätta vid den första kundkontakten samt att skapa en positiv attityd till företaget och dess produkter och tjänster.
Vilka ska ni påverka?
När ni funderar på målgrupp är det bra om ni ser människan som är mottagare.
Vad är ert ämne?
Vad är det ni egentligen vill säga i marknadsföringen? Grundregeln är: en sak i taget! Varje tillkommande argument tar kraft från det föregående.
Vad händer runt om?
Vad händer i världen och i samhället där du finns? Vad pratar folk i branschen om?
Var ska ni informera?
När ni vilken målgrupp ni ska rikta er emot, så vet ni oftast också hur ni når kunden.
Hur ska ni informera?
Här handlar det om vilken ton ni använder. Hur vill ni uppfattas? Det måste vara samma känsla i annonser, broschyrer och på Internet som i att träffa er personligen.
Vem ska informera?
Kan någon annan, till exempel någon av dina kunder, säga vad ni vill ha sagt? En kommentar från någon utomstående har större trovärdighet. Kunden är ofta företagets bästa säljare.
Vad uppnådde du?
Följ upp aktiviteterna. Det handlar om att lära sig och bli bättre hela tiden.
Nowa Progress kan hjälpa er med marknadsföring, exempelvis:
- Framtagandet av marknadsplattform, t.ex. hemsidor (grafiskt och medialt)
- Marknadsplaner
- Ta fram presentationer, bildspel, broschyr (företaget, uppdrag, projekt etc)
- Pressrealeser
- Uppdatera eller förnya hemsidan
Kontakta någon av oss på Nowa:
- Niklas Eriksson, mobil +46 703 445452, niklas.eriksson@nowapro.se
- Carl Wehlin, mobil +46 704 574836, carl.wehlin@nowapro.se
- Max Jansson, mobil +46 733 279500, max.jansson@nowapro.se
- Björn Gustafsson, mobil +46 702 696340, bjorn.gustafsson@nowapro.se